Koolilaps ja teismeline

Mida vanemaks laps saab, seda iseseisvamaks ta muutub. See väljendub ka tema söömisharjumustes ja valikutes.

Jätkuvalt on lapse energia- ja toitainetevajadus kehakaalu kilogrammi kohta üpris suur, mis tähendab teiselt poolt hoolikat menüü planeerimist, et saada kõik vajaliku toidust kätte.

Karastusjookidest, kartulikrõpsudest, kommidest, saiakestest ja kookidest saab laps rohkesti nn tühja energiat, mida on energiavajaduse rahuldamiseks piisavalt või ülearugi, kuid samal ajal jäävad söömata teised toiduained (puu- ja köögiviljad, leib, piim, kala jne), mida on tarvis eluks vajalike valkude, rasvhapete, vitamiinide ja mineraalainete saamiseks.

Toidukorrad

Koolilastel peaks päevas olema kolm põhitoidukorda ning 1–2 vahepala.

Hommikusöök on päeva olulisim toidukord – see varustab organismi energiaga, et laps saaks hakata õppima. Argipäevased hommikusöögid tuleks kohendada vastavalt sellele, kas ja mis kell laps koolis sööb. Ära kunagi jäta hommikusööki andmata. Seda ei pea sööma koheselt pärast ärkamist, kuid hea oleks süüa tunni jooksul.

Vahepalad olgu võimalikult vähe töödeldud (nt värsked või kuivatatud puuviljad ja marjad, köögiviljad, maitsestamata jogurt ja kohupiim, leib, mahl, kama, võileivad). Vahepaladeks ei sobi kompvekid, kreekerid, küpsised, karastus- ja mahlajoogid, jäätis jne.

Lõuna- ja õhtusöögid võiksid olla toekamad, eriti lõunasöök. Väga sobivad on supid ning sinna juurde leivaviil ning kas mõni võimalikult vähese suhkruga valmistatud magustoit või hoopis praad.

Õhtusöögiks sobib ka toekam salat köögiviljadest, kuhu võib lisada muna, juustu, kala, liha, kodujuustu või muud. Õhtusöök peaks perel olema kindel üheskoos söömise aeg, kus saab vestelda päeva-sündmustest ja olla koos (mitte vaadata samal ajal televiisorit või arvutiekraani). Siis võib arutada järgmise päeva menüüd ja samuti teha ettevalmistusi nädalavahetuseks.

Kõik lapsed on nagu täiskasvanudki erinevad. Igal lapsel on toitude seas oma lemmikud ja ka need, mis üldse ei maitse. Teades lapse eelistusi, saab vanem teda vähehaaval meelitada sööma ka neid toite, mida laps tavaliselt ei söö. Selleks võib panna külmkapi peale nimekirja toiduainetest, mida laps päeva jooksul kindlasti sööma peaks. Siis on hea toiduvalikut jälgida ning lapsele tervislikku toitumist õpetada.